KUNSTig sosialisering

Jeg var ikke gammel første gang min mor dro meg med på kunstutstillinger. Hennie Onstad og Astrup Fearnley vil alltid være en del av barndommen min. Jeg drømte meg bort i det abstrakte og det konkrete, i Jeff Koons sin pop-art, Liza Lou sine tålmodige, metikuløst fremførte perleverden til Damien Hirst sine kontroversielle verker. Heldig føler jeg meg nå, som fikk så mye inspirasjon og kreativ input, alene med påvirkning fra min mor og i senere tid gjennom å assistere og jobbe tett på med en kunster og fotograf.

IMG_9540.jpg

Fra Christian Houge sin vernissage på Grünerløkka i Oslo, Desember 2016.  Foto: Fabian Venjar 

Hadde jeg vokst opp annerledes, ville jeg nok ikke hadde dette perspektivet eller interessen for kunst i seg selv. Det er lett å få et ganske pretensiøst og elitistisk bilde av kunstverdenen, mye fordi kunst blir mindre og mindre definerbart og det oppstår nye kunstformer i samtiden. Det er ikke altfor lenge siden billedkunst var det eneste som var definert som kunst hvor grunnlaget var begrenset innenfor en ramme.

Etter at innovatører brøt med det tradisjonelle (noe som må til for at noe skal gå fremover) har kunsten blitt friere og åpnet seg for et mye større og bredere publikum. Det har blitt mer en trend og tar del i offentlige rom, ute på gaten, på venues og events eller private fester gjennom performance art og installasjonskunst.

Men hvordan får alle vite om dette?

Det sterkeste virkemiddelet er definitivt gjennom sosiale medier, og ikke minst gjennom WoM(Aalen, Ida 2015). Det handler om hvor og hvordan produserte verket eksponeres. Gjennom sosiale medier, direkte fra merkevaren/leverandøren selv eller via venner(WoM). Sosiale medier kan være effektivt, men faktumet at folk stoler mer på venner og bekjente gjør dette mer håndfast.

IMG_9562.jpg

Fra den samme åpningen. To menn på kunstutstilling. Foto: Fabian Venjar

Promoter gjennom de som når frem til mange, som folk stoler på. Bloggere er både et sosialt medium og en WoM. Tusenvis av mennesker i forskjellige aldersgrupper stoler på bloggeren sine uttalelser og lar seg lettere motivere og inspirere via en person de allerede føler de kjenner. Ingenting kan lede tilbake til galleriets rykte og renommé (om det skulle skremme noen) samtidig som tusenvis vil allikevel bli informert. Og ikke minst, ta med vennene dine, og be de ta med seg en venn og dra de med på vernissage(galleriåpninger). Det er nesten alltid free drinks(nordmenn elsker jo alkohol) og det en utrolig unik måte å møte mennesker innen kunst og den kreative bransjen på gjennom uformell, enkel sosialisering. Kunsten og det sosiale samspillet skaper en helt egen stemning, hvor man kan dele perspektiver og kunnskap i relasjon til kunsten; og den utrolige verden vi lever i.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s