Kunstbransjen kan bli mer kreative

Sosiale medier er veldig relevant i dagens markedsføring, men bruken av sosiale medier blir ofte benyttet feil. Det er ikke slik at kundene strømmer inn på utstillinger bare fordi et galleri er operativ på alle plattformer. Det er viktig at de plattformene som blir benyttet er oppdaterte og vekker en interesse hos publikum. I dag bruker kunstbransjen sosiale medier ganske ulikt, noen er aktive, mens andre er mindre aktive.

Før jeg gjorde min research skal jeg si at jeg hadde en del forventninger om at kunstbransjen skulle levere godt innen dette området. Etter at jeg hadde gått igjennom flere hjemmesider, Facebook, og Instagram profiler, ble jeg veldig skuffet over hvor lite kreative de i kunstbransjen er når det kommer til bruk av sosiale medier. Det som går igjen på Instagram er dårlig kvalitet på bildene og lite målrettet oppdateringer. Flere av hjemmesidene er svært lite innbydende, og ødelegger litt av galleriet/museets image. Jeg vil ønsket at blant annet Kunstverket Galleri og Kunstnernes hus skulle brukt mer tid på sin Instagram profil.

Av de museer og gallerier jeg har sett på stikker museet Astrup Fearnley seg frem som et prakteksemplar på Instagram og Facebook. Astrup Fearnley Museet oppdaterer hyppig på alle plattformene, med freshe bilder og informative bildetekster. Selv om de gjøre mye riktig, kan de likevel gjøre noen justeringer for å forbedre sine plattformer. Mona Kristin Solvoll (foreleser) trekker frem viktigheten av at teksten skal være kort, konsist, ha humør og personlighet for at folk skal ofre tid på å lese teksten. Bildetekstene på instagrammen til Astrup Fearnley Museet kan til tider bli noe for lange, og når de i tillegg oversetter til engelsk mister dette helt min interesse. Jeg ville vurdert og droppet de overflødige ordene, samt lage et mellomrom mellom den norske og engelsk teksten.
Det spørsmålet museet også kan spørre seg er om det er nødvendig å opptre på alle plattformene, da informasjonen på Facebook, Instagram og hjemmesiden nesten er identisk. Mona trekker frem i undervisningen at veldig mange velger å være på for mange plattformer, og at de i utgangspunktet burde heller fokusert på de plattformer som kan formidle sitt budskap best.

Nedenfor har jeg illustrert bruken av bildetekst:
bildetekst-1
Privat bilde.

For å styrke publikumutviklingen er det viktig med målrettet markedsføring. Det er da viktig å ta for seg følgende 4 spørsmål:

– Hva er budskapet?
– Hvem er målgruppen?
– Hva er kommunikasjonsmålene?
– Valg av kommunikasjonskanal?

Når det er snakk om målgruppe tenker vi i utgangspunktet på målgrupper basert på brukskart, og ikke demografisk slik som kjønn. De mest påvirkelige forbrukere er de som er lette bruker og mediumbrukere. Ved bruk av sosial medier kan disse bli minnet på å oppsøke et galleri/museum.

Har man ikke disse fire spørsmålene i bakhodet, kan det fort bli unødvendig markedsføring som ikke når målgruppen.

Kilder: Mona Kristin Solvoll presentasjon av sosiale medier 08.02.17.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s