Kunst og håndverk

Hvem bestemmer hva som er kunst? Og hvilken kunst er god kunst? Og hvordan kan man definere at kunsten er av høy eller lav kvalitet? Videre da kan man jo spørre seg hvem bestemmer om en elev på grunnskolen fortjener karakteren 3 eller karakteren 6 på en tegning eller et maleri i ”kunst og håndverk”. Som aftenposten har skrevet om i sin artikkel (lagt ved under) så setter fort læreren karakter etter hva læreren selv syntes er fint eller liker, men er læreren da egentlig autorisert til å kunne ta denne vurderingen å gi en elev en karakter som vil være med personen resten av livet.

Se artikkelen her: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Karakter-i-kunst-og-handverk-er-nesten-som-et-lotteri-Derfor-burde-den-fjernes-615377b.html

Artikkelen tar for seg flere gode syn rundt dette med karakter i kunst og håndverk og hvordan det kan gjøre elever umotiverte til å jobbe videre innenfor kunstbransjen om de opplever å få en dårlig karakter. Som Aftenposten skriver er en god løsning å få tildelt tilbakemeldinger og ikke karakterer nok noe som vil løse dette problemet. Kunst og håndverk faget på nivået med grunnskole er nok også noe de aller fleste ikke vil forstå nok av til å kunne sette en korrekt karakter basert på hva som er god og dårlig kunst. Og hvem kan vel bestemme om måten eleven har løst oppgaven på var riktig eller galt, kunst kan være så mangt og bli oppfattet på ulike måter. Dessuten så er vel ingen av de elevene som får karakter i faget i dag kjente kunstnere med store navn så på den måten vil ikke resultatet de kommer med automatisk bli kunst, slik mange betaler dyrt for tegninger og malerier i dag.

16930873_10154229338306921_1247757724_oBilde av uteplass, tatt ved Solli plass av Annie Risinggård Larsen

Reklamer

1 tanke på “Kunst og håndverk

  1. I dette innlegget kunne det blitt vært brukt enda mer pensum så jeg ser hva du kan. Jeg ville trukket enda mer pensum fra pensumboken eller artikkelsamlingene som skriver om hvem som faktisk skal få lov til å definere kunsten og det er noe konkret bevis på hva som er kunst. Du viser at du kan syns ikke det skal være noe fasit på kunst og det er jeg helt enig i.

    Ellers så syns jeg du trekker frem god argumentasjon om at karakter er feil å gi. Jeg syns refleksjonen over saken og synspunktene dine er veldig riktige. Det er vanskelig å definere hva som faktisk er kunst, hva som er bra, hva som er dårlig av kunstverkene barna skaper. Jeg er helt enig med deg og mener at kunst kan være så forskjellig og at det ikke skal være noe fasit på dette. Det er øye som ser og din egen tolkning som er riktig for deg. Du sier også at elever blir umotivert av å få en dårlig karakter av noe de selv mener er kunst. De har brukt flere timer på et verk de er fornøyd med også skal læreren i faget definere om det er en toppkarakter eller om det er midt på tre. Jeg ville fått reflektert litt mer hva du faktisk mener om saken så de ikke bare kommer frem hva aftenposten har skrevet som en løsning på karakterproblemet.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s