Sosiale medier i kunstbransjen

De seneste år har bruken av de sosiale medier økt betraktlig. Ifølge TNS Gallups InterBuss deltar nordmenn over 15 år i gjennomsnitt i 1,5 nettsamfunn. 75 prosent av dem er medlem av Facebook og 46 prosent besøker Facebook til og med hver dag.

Med så mange brukere og så stor gjennomgang, er det ikke rart, at mange markedsførere er nysgjerrige på og gjerne vil vite alt om markedsføring via de sosiale kanaler og undersøker hvordan de kan utnytte dem på best mulig måte. Ulike foretak har tatt i bruk de sosiale medier for markedsføring på forskjellige måter. Noen legger kommersielt innhold ut i de sosiale mediene. Andre bedrifter velger å nedtone det kommersielle budskapet og bruke de sosiale medier til å skape en dialog med publikum,som foregår på publikums premisser.

En del bedrifter har etablert Facebook-sider hvor kunder og potensielle kunder kan gi ris og ros og stille spørsmål. Bedrifter som tenker over å etablere Facebook-sider burde se på eksisterende bedriftssider på Facebook og veie de positive effektene som kan oppnås, mot de negative ut fra egne forutsetninger. I tillegg er det viktig å ta en vurdering av ens egen kapasitet,kompetanse og motivasjon i forhold til å skape en positiv dialog med publikum på Facebook. Ubesvarede spørsmål og kommentarer gir et negativt inntrykk. Det finnes desverre mange eksempler på uenigheter og dårlige diskusjoner med publikum.

En vellykket kombinasjon av en god og oppdatert Facebook side og en interessant og animerende Instagramprofil er en god og suksessfull kombinasjon. Munch-museet i Oslo kan brukes som et godt eksempel på positiv bruk av de sosiale medier i kunstbransjen.
Facebook-profilen til Munch-museet blir ofte oppdatert og er en kilde til god informasjon. Den har 67.852 følgere og oppdateres opp til flere ganger i uken. Deres Instagram er også godt brukt for å markedsføre arrangementer,utstillinger og annet. Det legges ut bilder fra utstillinger som motiverer til et besøk.

Bruken av sosiale medier har mer effekt, om man segmenterer kundegruppene og jobber mot de spesifikke gruppene. Skal man nå ut til et trofast,litt eldre kunstpublikum, er det det beste å treffe publikum der,hvor de selv leter etter informasjon. Det kan være viktig å begrense informasjonen til den spesifikke kundegruppen. Det er viktig, at folk ikke drukner i mye, for dem nytteløs informasjon. Ofte mister man de reelt gode tilbudene, fordi man har til vane å ignorerer spam.

De sosiale medier vil i fremtiden vokse seg større og større. Derfor er det helt avgjørene, at kunstbransjen i de sosiale medier, blir dyktigere til og treffe det rette publikum.

Hva er det som fører til,at noen av oss er mer interessert i kunst enn andre?
I barndommen blir vi påvirket av de vi har rundt oss. Det er ofte slik, at flere familiemedlemmer har lignende interesser. Familien og vennene påvirker en enormt meget. Det samme gjør skolen og nabolaget. Hele miljøet man vokser opp i.
De sosiale medier har stor påvirkningskraft i dag. Siden år 2000 har andelen av befolkningen som bruker internett økt fra 27% til 87% i 2015 (ssb). I gjennomsnitt bruker vi 127 minutter på internett, de hyppigste brukerne er mellom 16 og 24 år.De bruker 3 timer og 33 minutter på internett per dag.

Antonio Padilla-Meléndez og Ana Rosa del Águila-Obra gjennomførte en studie,som viser hvordan ulike museer i verden bruker sosiale medier,og hvor stor påvirkning på verdiskapningen nettbruken har.

Her er det viktig å fremheve,at måten mediene brukes på ,har avgjørene betydning.

Det er moderne å bruke sosiale medier, men uten en vellykked strategi får man flere negative enn positive momenter ut av det

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s