Skulk for kunsten

I en travel hverdag med mye skole, jobb og generelt altfor mye  prokrastinering, måtte jeg for å få tid til et museumsbesøk dessverre skulke en forelesning. Så i den bloggende anledning dro jeg med meg kjæresten til Astrup Fearnley museet på Tjuvholmen. Ifølge wikipedia er museet er et privat kunstmuseum som ble åpnet i 1993 og finansiert av etterkommere etter skipsreder Thomas Fearnley. Museet har siden starten spesialisert seg på samtidskunst. 

Om jeg skal prøve å kategorisere Astrup Fearnley museet i kretsløpsteorien, kan jeg nesten med sikkerhet si at det ikke befinner seg i den kommersielle retning. For hvor det kommersielle aspektet med å ha en delt ku midt i stuen er, er jeg litt usikker på. Men jeg kan heller ikke si at min estetiske kompetanse, eller det som Jan Brockmann kaller det « det arbeidende blikk» er særlig utviklet. Likevel kan jeg si at det er veldig kreativt og kanskje litt morbid. Så om jeg skal plassere Astrup Fearnley-samlingen, vil jeg påstå at den befinner seg i det eksklusive kretsløp.

Med mitt sløve og utrente estiske blikk finner jeg mye billedkunst litt kjedelig og kanskje litt for ofte rett og slett uestetisk. Ofte er det slik at jeg setter mer pris på selve ideen bak kunstverket enn selve utførelsen av kunsten. På utstillingen kom jeg likevel over ett bildet jeg måtte stoppe ved.

16468976_10208213287516667_1572659450_n.jpg

Privat foto som er tatt av meg.

Bildet heter « Sick Skin» og er laget av kunstneren Ivan Galuzin i 2014.
Kunstneren jobber med ulike utforskninger med utgangspunkt i menneskekroppens avfallstoffer og forfall. Her ble lerretet dekket med et lag av industriell tokomponentsmaling, noe som gjør at overflaten sakte går i oppløsning. Kunstneren satte i gang prosessen, men maleriet fortsetter oppløsningen utover hans kontroll. Dette skal symbolisere kroppens uunngåelige forfall, noe jeg absolutt mener kunsteren har fått til. Greit kreativt det der. Kunsten er på mange måter morbid, ideen er unik og høyst aktuell.- Vi prøver hele tiden motarbeide og unngå de kjemiske påvirkningene det moderne samfunnet utsetter oss for. Likevel gjennomsyrer kroppens unngåelige forfall samfunnet vårt. Og at på til ser det estetisk ut. Så om du har en forelesning å skulke, anbefaler jeg en tur hit. De har studentpris.

http://www.afmuseet.no

Kilder:
«Det Norske kunstfeltet» Dag solhjell, Jon Øien – universitetsforlaget 2012

Reklamer

2 tanker på “Skulk for kunsten

  1. Jeg kan absolutt anerkjenne det å skulke en forelesning for å gå på kunstmuseum. Og ekstra kult er det at du tar med deg kjæresten din, om hun er interessert eller ikke (kanskje var du han/hun som dro deg med). Når det angår kretsløpene og dets kategorisering vil jeg si Astrup Fearnley Museet er mer en hybrid mellom det kommersielle og eksklusive. Etter at AF flyttet til Tjuvholmen, har budsjettet for markedsføring bare blitt større og større.

    Stiftelsen jobber aktivt med å tiltrekke seg et større publikum, for å åpne dørene mer til de utenfor «eliten» med det mer «trente» estetiske øye og sin brede kunnskap om kunst. AF har eget opplegg for barn og har mange hundre skoleklasser på besøk hvert år, og inviterer samtidskunstnere med et mer kommersielt uttrykk som er lettere å oppfatte og oppleve for den yngre garde. Når det kommer det du benevner som «estetisk kompetanse», vil jeg påpeke at det er det nok ingenting som heter. Det er noe du er født med. Klart, du kan trene opp blikket og endre perspektivet ditt, men det estetiske øyet er unikt, personlig og en gave (kanskje til og med en nådegave fra gud?).

    Det er kun først når du åpner sinnet og ser noe annet enn det som er rett foran deg, uten å tenke hva det er ment for å være. Om det kan vekke én eneste følelse, så har kunstneren oppnådd det han vil, om han skaper kunst egoistisk eller ikke. Noe er bare deilig å hvile øynene på og noe kan til og med være forstyrrende, og noe er mer avhengig av kontekst, slik som i Galuzin sitt verk Sick Skin.

    Gøy er det å bemerke seg at Thomas Fearnley var en kunstner fra nasjonalromantikken på 1800-tallet, og er faren til Thomas Nicolai Fearnley som er skipsrederen som startet stiftelsen med Heddy og Nils Astrup.

    Fine refleksjoner uansett, og jeg finner en fin humor mellom linjene og i teksten som får meg til å smile litt.

    Kilder:
    https://no.wikipedia.org/wiki/Thomas_Fearnley
    http://www.afmuseet.no

    Liker

  2. Dette blogginnlegget likte jeg godt, da det var både morsomt og lettlest. Det er skrevet med et muntlig språk og med preg av personlige ytringer, som gjør dette til et veldig godt blogginnlegg etter min mening. Dessuten syntes jeg overskriften din var morsom.

    Det er mulig at det også ligger i at jeg kjenner meg igjen i både prokrastineringen og mangelen av Jan Brockmanns ”arbeidende blikk”, som du veldig naturlig henter frem fra pensum og fletter inn i blogginnlegget ditt. Det at billedkunst ofte kan bli kjedelig eller uestetisk kan jeg også si meg enig i.

    På en annen side, så skulle jeg gjerne lest litt mer om dette ”arbeidende blikket” som du nevnte så kort. Det kunne for eksempel vært skrevet litt om det rene blikkets utvikling i moderniteten, og hvordan kunstverk som i utgangspunktet ser uestetisk og kjedelig ut, likevel kan ha en sterk autoritet ovenfor betrakteren. Dette oppstår om kunstverket kan være en representasjon, en gjengivelse av noe utenfor seg selv som folk flest kan kjenne seg igjen i eller forklare. Og det er kanskje nettopp det som skjer når du lærer om oppløsningen til dette kunstverket, ”Sick Skin”, som du fant på Astrup Fearnley museet. Det at du lærte hvordan dette relaterer til de kjemiske påvirkningene det moderne samfunnet utsetter oss for, er kanskje nettopp det som gjorde at du fikk sansen for dette verket?

    Kilde: Det norske kunstfeltet, Solhjell og Øien, 2012.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s