Formidling, gullrammer og emneknagger

Forrige uke var vi på en galleri- og museumsrunde rundt i Oslo by. Dette var noe jeg gledet meg stort til, da jeg tidligere kun hadde vært på ett galleri. Og galleriet jeg besøkte den gangen ga ikke akkurat mersmak, for å si det sånn. Så det skulle bli spennende å se noe nytt, og oppleve den teorien vi lærer i forelesning i praksis!

blogg 3

Et rom på Nasjonalgalleriet med historie, gullrammer og mørk vegg. Foto: Privat

I forelesning har vi lært at det finnes et eksklusivt, et inklusivt og et kommersielt kretsløp i det norske kunstfeltet. Dette var noe som slo meg ved de ulike visningsstedene vi besøkte, særlig i måten de velger å møte publikum – alt fra hvordan de tar meg imot til hvordan utstillingen er bygd opp! Det er faktisk UTROLIG stor forskjell.

Vi startet på Nasjonalgalleriet – en sterk aktør i det eksklusive kretsløpet som viser det viktigste fra vår kunsthistorie. Her hadde jeg aldri vært (overraskende, jeg vet), og visste derfor heller ikke hva som ville møte meg. Noe som slo meg var at galleriet er fullt av instruksjoner. Jeg så blant annet fra tekster om ulike epoker i kunsthistorien og etiketter som forteller om kunsten.

Vent litt – er ikke dette mer inkluderende enn ekskluderende? Jovisst! Nasjonalgalleriet er jo en del av Nasjonalmuseet, som igjen er en del av en internasjonal definisjon. Et av museers formål er jo nettopp det å formidle (Solhjell og Øien, 2012, 150)! Da ga det mer mening at Nasjonalgalleriet også hadde noen inklusive trekk i sin formidling, og dermed tilsynelatende blandet de to kretsløpene!

blogg 1

Nasjonalgalleriet oppfordrer publikum til å dele i sosiale medier – helt i tråd med tiden vi lever i, og helt sikkert en del av publikumsutviklingsstrategien deres! Foto: Privat

 

Vi beveget oss videre til Galleri Fineart på Tjuvholmen. Her var det ingenting som fortalte meg hva det var jeg så på. Ved kunsten fant jeg ikke etiketter, men priser; et klart kjennetegn på at dette er et galleri i det kommersielle kretsløpet! Det var tydelig at Fineart ikke ønsker å lære meg noe om kunst – de vil selge! Noe jeg synes er interessant er at de få instruksjonene man finner i galleriet (hvis man leter nøye nok) er tydelig knyttet til dets kommersielle virksomhet.

Dette er riktignok et mindre galleri enn Nasjonalgalleriet, og vi fikk sjansen til å møte både kurator og kunstner. Kunstneren tok seg til og med tid til å snakke med oss og fortelle om kunstverkene sine! Dette gjorde at opplevelsen straks ble mye bedre for min del da jeg fikk noe historie og et ansikt å knytte kunsten opp mot. Dette viser jo bare at et publikum uten kunstnerisk kompetanse trenger formidling for å forstå kunsten og oppleve den på best mulig måte.

Men det er vel det som er så fint med de ulike kretsløpene da – at det finnes et visningssted for alle og enhver!

blogg 5

Budskap om å følge Fineart i sosiale medier på veggen i galleriet. Foto: Privat

 

blogg 4

Galleri Fineart oppfordrer sine besøkende til å bli med i deres kundeklubb. Foto: Privat

Kilde: Solhjell, Dag og Jon Øien, Det norske kunstfeltet, 2012

 

 

 

 

Reklamer

1 tanke på “Formidling, gullrammer og emneknagger

  1. Hei malintjensen
    Først og fremst vil jeg bare si at overskriften du har valgt å bruke er svært kreativ og fengende, og passer derfor godt i blogg sjangeren. Det overskriften gjør er å trekke meg mot teksten din for så å få meg til å ville lese videre, dette understreker deg jeg sa om en god overskrift.
    Jeg ser at du trekker inn egen erfaring fra ditt besøk til flere gallerier i regi av skolen, dette er noe som hjelper meg som leser å kunne forså det du skriver og ditt syn på temaet bedre. Du nevner også en del pensum som du har lært i forelesninger, du benytter så kunnskapen du har fått i å se forskjellene på galleriene, dette gjør at jeg forstår mer av det du nevner av pensum – noe som er bra!
    Den gode måten du forklarer hvordan din opplevelse av galleriene var, gjør at jeg vil lese flere tekster skrevet av deg. Du mestrer blogg sjangeren godt og vet hva du gjør når du skriver, det er i hvert fall mitt inntrykk etter å ha lest innlegget ditt!
    Jeg liker også at du har tatt i bruk mer en ett bilde, da de forklarer mye av det du har skrevet i teksten din. Fortsett å skrive like godt som du gjør her, du mestrer dette veldig

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s